Veiligheidshesjes & regelgevingen
Verschillende kleuren veiligheidshesjes.
We kennen ze allemaal wel; de gele en oranje veiligheidshesjes. Voor wie goed op moet vallen zijn ze ideaal, maar wat zijn nou de verschillen tussen de hesjes. Ze vallen toch allemaal op? Dat klopt, maar de kleur van de hesjes hebben wel degelijk een functie.
Wanneer oranje veiligheidshesjes?
Waarom nou al die verschillende kleuren hesjes, het valt allemaal op, toch? Nou, zo zit het niet helemaal. De kleur van de kleding heeft namelijk een belangrijke functie. Per 1 juli 2019 is het voor alle spoorwerkers verplicht om fluor oranje te dragen i.p.v. fluor geel. De overstap van geel naar oranje komt vanuit de spoorsector zelf. Net als in de bouwsector was de vraag of ook de spoorwerkers in het oranje konden gaan werken. Eenheid en duidelijkheid is belangrijk als gavaar op de loer ligt, wat in deze sectoren het geval kan zijn. Oranje, een kleur die eigenlijk in heel Europa gangbaar is, is daarom geen gekke keus. Voor samenwerkingen in het buitenland is dit dus een goede zaak.
Wanneer dan geel?
Leidinggevenden blijven de kleur geel dragen. Hiermee onderscheiden ze zich van de rest van het personeel. Ze vallen extra op. Op deze manier valt degene die verantwoordelijk is voor de veiligheid op de werkvloer extra op en wordt de bouwplaats nóg veiliger.
Andere kleuren hesjes
Naast de gele en oranje hesjes, die we ondertussen allemaal kennen, hebben wij bij Werkkleding.nl ook nog andere kleuren hesjes. Ons assortiment is uitgebreid met blauwe, groene en rode reflecterende hesjes. Deze hesjes vallen niet onder de regelgevingen zoals de gele en oranje, maar kunnen toch van pas komen tijdens werkzaamheden waarbij verschillende groepen goed uit elkaar gehouden dienen te worden. De hesjes kunnen dienen voor het opvallen van medewerkers op terreinen met een grote hoeveelheid mensen, bijvoorbeeld een festival.
Hoge zichtbaarheid en reflectiemateriaal
Hoge zichtbaarheid is de belangrijkste eis aan veiligheidskleding. Zowel de fluorgele als -oranje kleur voldoen aan alle gestelde veiligheidseisen. Omwille van veiligheid is er dus geen reden om aan de geelkleurige hesjes vast te blijven houden. De overstap zorgt echter wel voor meer uniformiteit in de bouw -en spoorsector. In de wegen-, bouw- en nu ook spoorsector dragen werknemers fluororanje. Werknemers zijn op deze manier goed te herkennen én al helemaal ideaal is het voor aannemers die aan verschillende projecten werken; die hoeven niet meer van werkkleding te wisselen.
Hoe werkt het met reflecterend materiaal op de kleding? De strenge eisen voor de plaatsing van het reflecterende materiaal blijven gelden; twee horizontale strepen en ten minste twee verticaal signalerende strepen die doorlopen over de schouder.
Vanaf 1 juli 2019 dient overal waar rijdend materieel kan opduiken de kleur van een overall, jas of hesje oranje te zijn. Ga voor veiligheid en schaf je oranje veiligheidshesje of overall vandaag nog aan!
Wist je dat…
Reflecterende hesjes in sommige Europese landen verplicht in de auto moeten liggen. Zo ook in Nederland. Met een lichtgewicht en reflecterend vest ben je bij pech beter zichtbaar voor medeweggebruikers. Met het niet bij je hebben van een veiligheidsvest heb je kans op een boete, dubbel pech dus! In de EU gelden de veiligheidseisen van het land waar de auto geregistreerd staat, toch is het, als je naar het buitenland gaat, slim om de veiligheidseisen van dat land te checken. Lokale politie kent niet altijd deze regel en zo voorkom je een eventuele discussie. In Nederland geldt:
Het veiligheidsvest moet voldoen aan de norm EN20471:2013 in Klasse 2. Het vest moet zowel over winter -als zomerjassen gedragen kunnen worden en er moet minimaal één vest in de auto aanwezig zijn.
Bekijk en bestel hier onze verschillende veiligheidshesjes.